Prečo sa rozhodujeme tak, ako sa rozhodujeme?
Posudzovanie okolia a automatické rozhodovanie je vnorené v našich mysliach a pomáha nám prežiť. Ako ale niečo také komplexné ako rozhodovanie funguje a ako nás ovplyvňuje?
Ľudia majú prirodzenú tendenciu kategorizovať a generalizovať okolitý svet. Už od pradávna nám táto tendencia pomáhala, a to aj pri samotnom prežití. Keď sa pozrieme na psa, vieme mu automaticky priradiť určité vlastnosti a schopnosti, napríklad predpokladáme, že breše. Vieme, že je veľmi malá možnosť, že by z nejakého nezvyčajného dôvodu nebrechal, no vo väčšine prípadov sú naše predpoklady správne. Nemusíme teda poznať každé zviera, aby sme o ňom mali nejakú predstavu, napríklad z hľadiska nebezpečnosti, a to veľmi uľahčuje naše každodenné fungovanie.
Stereotypy
Priming
Čo okrem stereotypov ovplyvňuje naše myslenie a tým pádom aj rozhodovanie? Ďalším dôležitým konceptom je tzv. priming. Ukazuje, že na nás majú často vplyv faktory mimo našej kontroly. Jedným z príkladov je implicitný egoizmus, kedy uprednostňujeme veci, ktoré si so sebou spájame. V tejto oblasti môžeme pozorovať jeden veľmi zaujímavý jav - ľuďom sú viac sympatické písmená, ktoré sú začiatočnými písmenami ich mena. Pozorujeme to aj pri číslach - keď si máme nejaké vybrať, často nás to ťahá k tým, ktoré máme v dátume narodenia.
Vplyv vône
Ďalším príkladom je experiment Hanka Artsa. Požiadal dve skupiny ľudí o vyplnenie dotazníka. Za splnenie tejto úlohy dostali sušienku. Rozdiel bol v tom, že jedna skupina sedela v miestnosti, v ktorej bolo cítiť čistiace prostriedky. Ukázalo sa, že táto vôňa mala za následok 3x väčšiu pravdepodobnosť, že si ľudia pred odchodom po sebe dôkladne upratali. Neboli si však vedomí toho, že ich správanie ovplyvnila vôňa čistiacich prostriedkov. Podobný vplyv má vôňa čerstvo upečeného pečiva v obchode - motivuje nás nakúpiť viac jedla.
Aj keď sú stereotypy či implicitný egoizmus prirodzené a vo väčšine prípadov (ako
obľuba konkrétnych písmen abecedy) neškodné, je dôležité, aby sme si ich boli
vedomí. Môžu totiž ľahko prerásť do niečoho väčšieho a negatívneho, ako sú
predsudky voči ľuďom z určitých skupín. Priming je zase často využívaný v
marketingu.
Zdroje informácií v článku:
https://www.bbc.com/future/article/20131112-do-women-talk-more-than-men
Bordalo, P., Coffman, K., Gennaioli, N., & Shleifer, A. (2016). Stereotypes*. The Quarterly Journal of Economics, 131(4), 1753–1794. Molden, D. C. (2014). Understanding Priming Effects in Social Psychology: What is “Social Priming” and How does it Occur? Social Cognition, 32(Supplement), 1–11
https://uxplanet.org/5-examples-of-how-priming-influences-behaviour-4e91757023c0