Týchto 5 vecí denne precvičí tvoj mozog

Múdrym sa nestaneš za jeden deň. Každý z nás sa ale pravidelným trénovaním môže v rozmýšľaní zlepšiť. Tieto zdravé návyky ti pomôžu nakopnúť tvoj mozog k lepším výkonom:


1/ Kto je zvedavý, bude skoro... múdry

Hľadáš stále odpovede na otázky ako "Čo to je?", "Ako to funguje?" alebo "Ako sa to vyrába?"? Ak áno, máš zvedavú myseľ, a to je veľmi dobré. Učíš sa, pretože ťa veci zaujímajú, a nie preto, lebo musíš. Zvedavosť je podľa štúdií kľúčom k lepšej pamäti a rýchlejšiemu učeniu. Keď sa dozvieš niečo, čo ťa zaujíma, tvoj mozog to vníma ako odmenu a vypustí hormóny šťastia, vďaka ktorým sa ti veci zapamätávajú jednoduchšie. Nájdi si teda nejakú záľubu a oblasť, čo ťa zaujíma, a veci z nej sa budeš učiť rýchlejšie a kvalitnejšie.

2/ Knihy

Kniha je pre mozog to isté, čo sú činky pre svaly. Vedci skúmali dvojičky na základnej škole a zistili, že súrodenec, ktorý číta viac, má vždy aj lepšie výsledky v škole. Vďaka pravidelnému čítaniu sa učíš nielen o tom, čo v knihe píše, ale takisto si zlepšuješ svoju slovnú zásobu a v prípade beletrie dokonca aj emocionálnu inteligenciu. Je vedecky dokázané, že čitatelia fikcie sú lepší v odhadovaní emócií druhých ľudí.

3/ Spisuj si svoje pocity

Mnohí ľudia si radi zapisujú svoj progres do denníčka. Keď sa denné zápisky stanú aj tvojou obľúbenou aktivitou, pripomenú ti všetky úžasné veci, ktoré sa ti v živote dejú, a budú miestom, kde môžeš svoju myseľ zbaviť všetkých negatívnych myšlienok. Okrem toho, že ťa písanie denníčka oslobodí emočne, táto činnosť pomáha aj zlepšovať pamäť - keď píšeš, nemôžeš prerušiť svoj prúd myšlienok a tvoj mozog musí konštantne pracovať, čo je skvelé mentálne cvičenie.

4/ Užívaj si ticho

Skús si prečistiť hlavu. Započúvaj sa do ďalekého zvuku a sústreď sa iba na to. Presne o tomto je meditácia - pracuješ so svojimi myšlienkami, ale neponáraš sa do nich a sústredíš sa na prítomný moment. Neurovedci už dávnejšie potvrdili, že ľudia, ktorí pravidelne praktikujú meditáciu a dychové cvičenia, majú väčšiu mozgovú kapacitu a informácie si vedia zapamätať dlhšie. Takisto sú lepší v robení rýchlych rozhodnutí a v logickom myslení. 50-roční ľudia, ktorí aktívne a dlhé roky meditovali, mali mozgové funkcie na rovnakej úrovni ako bežní 25-roční mladíci.

5/ Pozorne sleduj ľudí

Múdri ľudia dokážu v spoločnosti hrať viac, ako len jednu rolu. Keď budeš pozorne sledovať sociálne interakcie a drobné náznaky emócii ostatných, pomôže ti to pochopiť nepísané spoločenské normy a zvyky. Sleduj, čo ostatní hovoria, ako sa správajú a aká je ich mimika, vďaka tomu s nimi budeš môcť lepšie interagovať a budú ťa považovať za múdrejšieho a viac ti veriť. 


Byť múdry neznamená mať v škole dobré známky alebo vedieť naspamäť vymenovať všetky hlavné mestá. Múdry človek je ten, ktorý dokáže porozumieť svojim pocitom a ostatní z neho majú pocit, že rozumie aj im. Buď pyšný/á na malý progres, ktorý robíš, a na každú hodinku, ktorú venuješ svojmu osobnostnému rastu.

V prípade, že sa ti článok páčil, si určite nezabudni prečítať aj zvyšné príspevky na našom blogu. Náš e-shop ponúka produkty, ktoré ti pomôžu osobnostne rásť a adresovať problémy, ktoré môžu nastať vo vzťahoch. Akoukoľvek kúpou zároveň podporíš dobrú vec.

Zdroje informácií v článku:

Gruber, M., Gelman, B. D., & Ranganath, C. (2014). States of Curiosity Modulate Hippocampus-Dependent Learning via the Dopaminergic Circuit. Neuron, 84(2), 486–496. doi.org/10.1016/j.neuron.2014.08.060

Kidd, D. G., & Castano, E. (2013). Reading Literary Fiction Improves Theory of Mind. Science, 342(6156), 377–380. doi.org/10.1126/science.1239918

Klein, K., & Boals, A. (2001). Expressive writing can increase working memory capacity. Journal of Experimental Psychology: General, 130(3), 520–533. doi.org/10.1037/0096-3445.130.3.520

Lazar, S. W., Kerr, C. E., Wasserman, R. M., Gray, J., Greve, D. N., Treadway, M. T., McGarvey, M., Quinn, B., Dusek, J. A., Benson, H., Rauch, S. L., Moore, C. I., & Fischl, B. (2005). Meditation experience is associated with increased cortical thickness. Neuroreport, 16(17), 1893–1897. doi.org/10.1097/01.wnr.0000186598.66243.19

Pennebaker, J. W. (1999). The effects of traumatic disclosure on physical and mental health: the values of writing and talking about upsetting events. International Journal of Emergency Mental Health, 1(1), 9–18.

Riggio, R. E., PhD. (2022, December 23). Your IQ's High, But Do You Have Social Intelligence? Psychology Today. www.psychologytoday.com/intl/blog/cutting-edge-leadership/202212/your-iqs-high-but-do-you-have-socia...

Ritchie, S. J., Bates, T. C., & Plomin, R. (2014). Does Learning to Read Improve Intelligence? A Longitudinal Multivariate Analysis in Identical Twins From Age 7 to 16. Child Development, 86(1), 23–36. doi.org/10.1111/cdev.12272

Thorndike, E. L. (1920). Intelligence and its uses. Harper’s Magazine, 140, 227–235.